ONE

Kunskap som ger energi

Jon berättar om kommande managementarbete, kristräning och studiebesök

Hej igen, hoppas ni alla haft en skön sommar!

Nu drar vi igång Traineebloggen igen efter ett välförtjänt sommaruppehåll. Med snart 4 veckor i bagaget efter semestern känns det som att jag verkligen kommit up to speed igen. Till skillnad från mig har vår utrullning av nya elmätare åt vår kund Ellevio inte tagit något semester, vilket gjort att jag verkligen fått rivstarta jobbhösten. Redan första veckan hade vi managementmöte med vår beställare Ellevio. En av mina huvuduppgifter som PMO-manager är att förbereda rapporteringsmaterialet till dessa möten. Att direkt få sätta sig in i de olika delprojektens framdrift och få en överblick av hela programmet kändes som en perfekt start. Utöver managementrapporteringen har vi även försökt knyta ihop säcken för Operational Check Point 1 som jag skrev om i mitt förra blogginlägg.

Om vi istället höjer blicken har vi massor av spännande milstolpar framför oss. Vi har snart installerat 250 000 nya elmätare för Ellevio, vilket i allra högsta grad borde uppmärksammas. Vårt första installationsområde har genomgått "Extended Stability Period Test" vilket innebär att den långsiktiga stabiliteten i vårt pilotområde nu även testats och utvärderats. Mitt i allt detta kommer vi också ha en gemensam krisövning med vår partner Ellevio. I en krissituation fyller jag i min roll som PMO en viktig samordnande roll. Det känns spännande att känna på hur man agerar under rejäl press och att man agerar snabbt och rätt för att lösa krisen, speciellt om någon medarbetare farit illa. Kanske är det bra att krisövningen sker i en generellt sett ganska fartfylld del av projektet. Det är ju extra viktigt att man trots möten, leveranser och delmål klarar av att hantera en krissituation. Att lyckas omprioritera, fokusera och lösa akuta problem när det verkligen gäller känns som hela målet med sådana övningar. Sådana här krisövningar i Ellevio-projektet genomför vi 4 gånger om året för att ständigt hålla oss ajour med processer och rutiner.

I och med att vaccinationstäckningen ökar och samhället försiktigt öppnar upp kommer vi i traineegänget förhoppningsvis kunna åka ut på lite mer studiebesök i vår breda organisation. På tapeten är bland annat ett besök hos ONE Nordics dotterbolag Lapplands Elnät. Lapplands Elnät har sitt huvdsäte i Jokkmokk och arbetar i huvudsak med  vindkraft och har som specialitet att förlägga samt underhålla den elektriska infrastrukturen i vindkraftparker. De arbetar med de största parkerna i Sverige. Planen var från början att åka dit i mörkaste februari, för att verkligen få se vad norrlandsmiljön hade att erbjuda,. Vi fick av förklarliga skäl skjuta det studiebesöket på framtiden. Jag ser dock fortfarande fram emot det lika mycket nu som i början av traineeprogrammet.


Med det sagt lämnar jag nu över ord och bild till nästkommande trainee.

Mvh,

Jon

Anna inser hur mycket hon har lärt sig under programmets gång

I början av traineeprogrammet fick jag hoppa in i ett av våra mätarbytesprojekt (för Kraftringen) i rollen som Service Manager, vilket innebar att jag hjälpte huvudprojektledaren med dokumentation, tog fram presentationsmaterial och assisterade i att hålla övergripande koll på projektets framdrift. Samtidigt behövde ett av våra andra mätarbytesprojekt (för E.ON) förstärkning i sin organisation och jag stöttade upp som tillfällig PMO (Project Manager Office). Med tiden så behövde jag lägga mer och mer fokus på det senare projektet och tillsammans med projektledarna bestämdes det att jag skulle gå över till det projektet på heltid.

Anna inser hur mycket hon har lärt sig under programmets gång