ONE

Kunskap som ger energi

ONE Nordic byter en stor del av E.ONs elmätare

E.ON har gett ONE Nordic uppdraget att installera över 650 000 nya smarta elmätare i deras kunders fastigheter och hushåll i Skåne, Halland, Jämtland, Medelpad och Ångermanland samt i storstadsregionerna Stockholm, Örebro och Malmö. Mätarbytet startade i december 2020 och ska vara klart i slutet av 2024.

Det är E.ONs elmätare men det är ONE Nordics tekniker som byter dem

Våra tekniker ska alltid kunna visa E.ON-legitimation och teknikernas kläder och våra bilar är märkta med E.ONs och ONE Nordics logotyper. Bilarna är dessutom helfolierade med en uppseendeväckande illustration som inte går att ta miste på. Du ser med andra ord när vi är i ditt område och byter elmätare.

Med anledning av spridningen av Covid-19 följer våra tekniker folkhälsomyndighetens rekommendationer och våra tekniker bär munskydd om du som kund önskar det.

E.ON kontaktar dig cirka 3 veckor innan vi kommer och byter din elmätare

Om din elmätare sitter åtkomlig för oss behöver du inte vara hemma när bytet ska ske. Då står det i det brev du får från E.ON. Finns elmätaren däremot inne i din bostad eller företagslokal är det helt avgörande att vi har bokat en tid - du måste ju vara där och öppna dörren för oss.

När du har fått den nya smarta elmätaren installerad vill vi gärna veta hur du upplevde vårt arbete. Därför kommer E.ON skicka ut ett sms till dig och be dig svara på några enkla frågor. Det hjälper oss att bli bättre!

När byter vi just din elmätare?

Arbetet med att byta ut E.ONs samtliga 650 000 elmätare kommer pågå under fyra år och vi kommer kontakta kunderna cirka tre veckor innan mätarbytet är planerat.

ONE Nordic svarar på dina frågor om elmätarbytet

Om du har frågor om bytet av E.ONs elmätare är du välkommen att ringa till ONE Nordics kundtjänst på 010-49 49 180. Vi svarar på dina frågor om tidbokning, tekniska frågor etc.

Hur arbetar vi med hållbarhet i projektet?

De gamla elmätarna samlar ONE Nordic i stora containrar innan E.ON skickar dem till återvinning med minimalt antal transporter. Mätarna går till Stena Recyclings anläggning i Halmstad, där cirka 94 % blir återvunnet.   

Det drivmedel ONE Nordic valt till våra fordon är producerat av avfall och olika rest- och biprodukter. Även om det drivmedel vi använder till våra fordon är förnybart och fossilfritt vill vi köra så lite som möjligt för att spara på miljön. Därför uppskattar vi om vi tillsammans ser till att den bokade tiden kan hållas och du släpper in oss när vi kommer. Då slipper vi åka ut i onödan.

Genom hela projektet tar vi ett socialt ansvar och erbjuder en karriärväg in i energibranschen, både för yngre och nyanlända som behöver ett jobb − en fot in på arbetsmarknaden. Vi kommer via ackrediterade bemanningsföretag anlita drygt 150 tekniker som ska byta elmätarna åt E.ON. För rätt personer finns det efter avslutat projektet möjlighet att få fast anställning inom ONE Nordic och vidareutvecklas inom yrken som kraftmontör, belysningsmontör eller mätartekniker.

Vad händer om det blir fel på de nya mätarna

ONE Nordic har i uppdrag att hantera felavhjälpning i fem år framåt om problem uppstår i din elmätare. Då kommer våra tekniker och åtgärdar problemet.

Våra senaste nyheter

Prenumerera på vår rss

E.ON anlitar ONE Nordic för hållbara drönartjänster

E.ON satsar på drönartjänster som ett säkert, miljövänligt, mer kvalitativt och mer kostnadseffektivt komplement till helikopter och markbesättning. ONE Nordic har fått förtroendet att utföra bland annat felsökning, inspektioner och termografering av högspänningsledningar och avancerade anläggningar samt montage av fågelavvisare på luftledningar.

E.ON anlitar ONE Nordic för hållbara drönartjänster

Ellevio tilldelar ONE Nordic prestigefulla utmärkelser

Varje år delar ett av Sveriges största elnätsföretag Ellevio ut två priser; "Utmärkt entreprenör" och "Safety Award" till sina största och viktigaste samarbetspartners. I år vann ONE Nordic båda priserna!

Ellevio tilldelar ONE Nordic prestigefulla utmärkelser

Fler nyheter

Visa alla