Dekan startade som trainee på ONE Nordic och är nu projektledare och företagets nationella processägare inom trafikmiljö
Att Dekan skulle gå ett traineeprogram efter att han var klar civilingenjör hade han bestämt sedan länge. – Jag visste inte så mycket om ONE Nordic innan jag såg och svarade på traineeannonsen som verkade spännande. I och med att samhället går mer och mer mot elektrifiering fick jag också känslan av att befinna mig i en framtidsbransch.

Din bakgrund?
Jag är utbilddad Civilingenjör inom maskinteknik med inriktning hållbar och innovativ produktutveckling på Blekinge tekniska högskola.
Berätta om ONE Nordics traineeprogram!
– Det är ett 12 månader långt program som är indelat i tre delar – där även olika utbildningssegment ingår. Under den första delen fick vi sätta på oss blåställ och gå bredvid ONE Nordics montörer och installatörer. Efter det gick vi in i en bredare fas där vi fick följa en beredningstekniker som räknar på råprojektet, och som ser till att allt är förberett när projektledaren tar vid. Nu går jag det stora projektledarblocket – till en början gick jag enbart bredvid en projektledare, men efter ett tag bad jag om att själv få ta över några projekt. Det bästa med ONE Nordic är att det finns en stor lyhördhet för våra önskemål och intressen.
”Det bästa med ONE Nordic är att det finns en stor lyhördhet för våra önskemål och intressen.”
Nämn ett projekt som du varit ansvarig för
– Det största projektet som jag varit ansvarig för hittills är ett där vi har hjälpt Helsingborg stad att bygga om sina trafiksystem så att de nya elbussarna ska kunna köra genom staden. Där har jag haft ansvar för allt från ren projektledning och ekonomi till redovisning och uppföljning. Numer arbetar jag som projektledare och som nationell processägare inom verksamhetsområdet trafik. Det innebär att jag hjälper olika avdelningar runt om i landet i deras anbudsarbete och att jag sätter en nationell standard för vi arbetar med våra trafikprojekt.