Gå till huvudinnehållet

ONE Nordic lanserar kampanj för att öka söktrycket till energibranschen

2022-09-15

En av de största utmaningarna för energibranschen idag är kompetensförsörjning. Det finns för lite folk.  Som ledande entreprenör i energibranschen tar ONE Nordic redan idag ett stort socialt ansvar för att locka nästa generation till branschen. Genom en filmkampanj med kända svenska idrottsprofiler och komikern Anders Jansson, tar ONE Nordic nu ytterligare ett steg i arbetet med att nå ut till ungdomar. One-Nordic vill för att få dem att förstå vad branschen har att erbjuda gällande arbetsinnehåll och framtidsyrken samt vilka utbildningserbjudanden som finns.

Onechallenge Kvadrat

 

"Om Sverige ska klara att genomföra energiomställningen i enlighet med de tidplaner som Riksdagen fastställt är frågan om kompetens en av de mest kritiska faktorerna för att kunna nå i mål. De kommande 10 åren behöver vi runt 100.000 utbildade tekniker och ingenjörer till elbranschen. Vi och Sverige står alltså inför en stor utmaning",

säger Jonas Arvidsson, vd på ONE Nordic.

Medverkar i filmkampanjen gör olika kända svenska idrottsprofiler som utmanas i en ”ONE Nordic Challenge” av anställda på One-Nordic för att se om de har vad som krävs för att säkra Sveriges energiförsörjning i fält.

Komikern Anders Jansson och ONE Nordics vd Jonas Arvidsson fungerar som sportkommentatorer.

I första filmen deltar timbersportstjärnan Ferry Svan tillsammans med ONE Nordics elkraftmontör Louise Morin. Superatleter och anställda i energibranschen har nämligen mycket gemensamt. När det kommer till stormröjning av Sveriges elnät krävs målmedvetenhet och kunskap; egenskaper som både Ferry Svan och Louise har. Men har han lika bra koll på stormröjning som vår sprängexpert Louise?

 

Läs mer och se hela filmen här

Läs pressmeddelande om ONE Nordics satsning här