Gå till huvudinnehållet

Insamlingstjänster

Insamlingstjänster


Våra insamlingstjänster bygger på vårt mätvärdeshanteringssystem ONE AMI. Systemet förvaltas och utvecklas av vår utvecklingsavdelning i Sverige. ONE AMI är ett system som lämpar sig mycket väl för storskalig insamling, estimering, validering, analys och export av mätdata från El, Fjärrvärme, Fjärrkyla, Vatten och Gas.

Tjänsterna hanterar idag daglig insamling av mätdata, larm och events från över 1 miljon mätare runt om i landet.

Vårt erbjudande består av två tjänstepaket

·        AMM där vi hanterar insamlingen som ett helhetsåtagande, vilket medför en problemfri vardag för er som kund

·        AMI där vi erbjuder ONE AMI som en mjukvarulösning där vi tar ett helhetsansvar för systemet medan ni som kund hanterar den dagliga insamlingen och övervakningen

Med erfarenhet av insamling sedan 1986 och en marknadsledande position i Sverige får ni en problemfri, prisvärd, kvalitetssäkrad insamling som hanterar både säkerhet, insamlingsprestanda och incidenthantering. ONE Nordic hanterar idag insamling av data för över 1 miljon mätare.

I erbjudande av dessa tjänster är ett systematiskt säkerhetsarbete en självklarhet och ett område som vi prioriterar högt. Säkerhetsarbetet innefattar proaktiva åtgärder såsom utbildning, kontinuerliga uppdateringar, risk- och mitigeringsplaner, kontinuitetsplaner samt strukturerad incidenthantering och rättning.

Advanced Metering Management (AMM)

AMM tjänsten hanterar hela processen för insamling av mätdata från mätare till överliggande system.

ONE Nordic tar ett helhetsansvar för IT, cybersäkerhet, system samt daglig övervakning och felavhjälpande åtgärder. Tjänsten kan med fördel kombineras med felavhjälpning i fält.

Tjänsten innebär att ONE Nordic ansvarar för:

Daglig insamling av mätdata, event och larm enligt gällande lagar och föreskrifter

  • Kommunikation mellan mätare och insamlingssystem
  • Felsökning och felavhjälpning i system, kommunikation och mätutrustning
  • Uppföljning mot avtalade leveransnivåer
  • Export av mätdata till era överliggande system
  • Löpande säkerhetsuppdateringar och systemuppdateringar
  • Styrning av tillgängliga mätarnära funktioner
  • Rapportering av ärenden och incidenter
  • ONE Service Desk

Ni som kund får tillgång till all er data via en webbtjänst som ONE Nordic tillhandahåller

ONE Servicedesk

Vår supportavdelning för kunder i leveransen av insamlingstjänster.

 Avdelningen är placerad inom Sveriges gränser av säkerhetsskäl.

ONE Service Desk är en viktig komponent i upprätthållandet av avtalade leveransnivåer för tillgänglighet och prestanda samt rapportering av dessa.

 

Vad kan vi göra för dig?

Vi är alltid intresserade av att komma i kontakt med nya kunder och se hur vi kan optimera din affär! Välj verksamhetsområde och fyll i formuläret så återkommer vi till dig inom kort.

Kom i kontakt med en säljare