Gå till huvudinnehållet

Uppsala Vatten

I slutet av 2024 tilldelades ONE Nordic uppdraget att leverera 21 000 fjärravlästa dricksvattenmätare till Uppsala Vatten.

Vi fick anbudet med motiveringen att vi var ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till förhållande mellan pris och kvalitet. Något vi gärna skryter om. 

I åtagandet ingår förutom leverans av vattenmätare även ett helhetsåtagande från ”ax-till-limpa”.

Huvudsakliga mål för leveransen                                      

  • Att detektera och rapportera mycket små läckage och avvikelser.
  • Skapa djupgående insikter baserade på dataanalys, vilket hjälper att identifiera potentiella problem och förbättra vattenanvändningsbeteenden eller konserveringsåtgärder.
  • Att få bättre indata och höja kvalitén på förbrukningsdata för att underlätta vid debitering.
  • Tillgängliggöra förbrukningsstatistik för att öka kundnyttan och uppmuntra till vattenbesparande åtgärder.

Systemlösning                                                                  

  • Uppsättning och installation av insamlingssystemet ONE AMI i en säker IT miljö.
  • Integration mot Uppsala Vattens egna affärssystem.
  • Daglig fjärravläsning av förbrukningsdata.
  • Lösning för att upptäcka och larma för läckor i ledningsnätet och hos förbrukare.
  • Slutkundsapplikation
  • Service desk

Genomförandet                                                                 

  • Projektledning och resursägare av projektets samtliga delar i leveransen.
  • Planering, avisering och kundkontakt inför mätarbytet.
  • Kundtjänst vid frågor inför besöket.
  • Mätarbyte enligt uppsatta genomförandeprocesser och tidplan.
  • Rapportering och uppföljning i Projektet och till Uppsala Vatten.
  • Ärendehantering och ombokningsmöjligheter.

 

 

 

 

Mervärden vi skapar för våra kunder           

#1 Valfrihet gällande leverantör

Genom att erbjuda en flexibel systemlösning som täcker in flera mätarfabrikat minimeras beställares beroenden samtidigt som konkurrenskraften bibehålls. Beställaren blir inte låst till ett fabrikat i sin lösning utan kan själv välja att byta lösning längre fram. 

#2 Helhetsåtagandet

Ett uppdrag som innefattar ett helhetsåtagande från planering- och aviseringsstadiet inför mätarbytet hela vägen till insamlingstjänsten, skapar positiva synergieffekter hos våra kunder. Kostnadseffektivitet i genomförandet samt effektiv rapportering och uppföljning gentemot beställare är exempel där processer kan förkortas och därmed effektiviseras.

#3 Nationell närvaro

ONE Nordic är en svensk leverantör som sköter kritisk infrastruktur. Den mätdata vi hanterar åt våra kunder lagras inom Sveriges gränser och vår Servicedesk som sköter våra insamlingstjänster är placerade i Sverige. Genom våra storskaliga mätarbytesprojekt har vi erfarenhet av fältarbeten både hos kunde och slutkunder.

 

ONE Insamlingstjänster

Här kan du läsa mer om vårt övergripande arbete med insamlingstjänster som rör både vatten, gas, el och laddinfrastruktur.

Insamlingstjänster