

Uppsala Vatten Vattenmätning
I slutet av 2024 tilldelades ONE Nordic uppdraget att leverera 21 000 fjärravlästa dricksvattenmätare till Uppsala Vatten.
Vi fick anbudet med motiveringen att vi var ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till förhållande mellan pris och kvalitet. Något vi gärna skryter om.
I åtagandet ingår förutom leverans av vattenmätare även ett helhetsåtagande från ”ax-till-limpa”.
Huvudsakliga mål för leveransen
- Att detektera och rapportera mycket små läckage och avvikelser.
- Skapa djupgående insikter baserade på dataanalys, vilket hjälper att identifiera potentiella problem och förbättra vattenanvändningsbeteenden eller konserveringsåtgärder.
- Att få bättre indata och höja kvalitén på förbrukningsdata för att underlätta vid debitering.
- Tillgängliggöra förbrukningsstatistik för att öka kundnyttan och uppmuntra till vattenbesparande åtgärder.
Systemlösning
- Uppsättning och installation av insamlingssystemet ONE AMI i en säker IT miljö.
- Integration mot Uppsala Vattens egna affärssystem.
- Daglig fjärravläsning av förbrukningsdata.
- Lösning för att upptäcka och larma för läckor i ledningsnätet och hos förbrukare.
- Slutkundsapplikation
- Service desk
Genomförandet
- Projektledning och resursägare av projektets samtliga delar i leveransen.
- Planering, avisering och kundkontakt inför mätarbytet.
- Kundtjänst vid frågor inför besöket.
- Mätarbyte enligt uppsatta genomförandeprocesser och tidplan.
- Rapportering och uppföljning i Projektet och till Uppsala Vatten.
- Ärendehantering och ombokningsmöjligheter.
Kontakta oss
Filipe Vasconcelos
Säljansvarig Mättekniska tjänster
filipe.vasconcelos@one-nordic.se +46 722 374 443Anders Malmberg
Marknadsdirektör Specialiserade verksamheter
anders.malmberg@one-nordic.se +46 706 155 587
Mervärden vi skapar för våra kunder
#1 Valfrihet gällande leverantör
Genom att erbjuda en flexibel systemlösning som täcker in flera mätarfabrikat minimeras beställares beroenden samtidigt som konkurrenskraften bibehålls. Beställaren blir inte låst till ett fabrikat i sin lösning utan kan själv välja att byta lösning längre fram.
#2 Helhetsåtagandet
Ett uppdrag som innefattar ett helhetsåtagande från planering- och aviseringsstadiet inför mätarbytet hela vägen till insamlingstjänsten, skapar positiva synergieffekter hos våra kunder. Kostnadseffektivitet i genomförandet samt effektiv rapportering och uppföljning gentemot beställare är exempel där processer kan förkortas och därmed effektiviseras.
#3 Nationell närvaro
ONE Nordic är en svensk leverantör som sköter kritisk infrastruktur. Den mätdata vi hanterar åt våra kunder lagras inom Sveriges gränser och vår Servicedesk som sköter våra insamlingstjänster är placerade i Sverige. Genom våra storskaliga mätarbytesprojekt har vi erfarenhet av fältarbeten både hos kunde och slutkunder.

ONE Insamlingstjänster
Här kan du läsa mer om vårt övergripande arbete med insamlingstjänster som rör både vatten, gas, el och laddinfrastruktur.
Se fler kundcase

ONE Nordic installerar fjärravlästa dricksvattenmätare
2025-03-18Uppsala vatten väljer oss som leverantör

Elanläggningsansvar Lantbruk
2024-07-31Vi sköter drift och underhåll på vindkraftverkets elanläggning

Mondi Group
2024-07-17Elanläggningsansvar för Mondi Groups anläggning