Gå till huvudinnehållet

Mättekniska fälttjänster

Mättekniska fälttjänster

Med våra mättekniska fälttjänster bidrar vi till att Sveriges infrastruktur blir både säkrare och smartare. Vi tillhandahåller allt från kontroller av enstaka anläggningar till storskaliga projekt inom el-, vatten-, värme- och kylmätning.

Elmätning kat 2 - 5 

Kontroller och ombyggnationer 

Swedac är den myndighet som har ansvar för regler om de elmätare som elnätsföretagen har placerat hos konsumenterna. Krav på elmätare - Swedac.

Syftet med Swedacs regler är att övervaka att elnätsföretagen mäter på ett korrekt sätt. I praktiken innebär det att elnätsföretagen ska se till att använda elmätare som uppfyller föreskrivna krav och också se till att mätarna fortsätter att mäta rätt även efter att de har tagits i bruk. Elmätare ska därför kontrolleras regelbundet och utförs av ackrediterade kontrollorgan.  

ONE Nordic är en av Sveriges få ackrediterade kontrollorgan av mätsystem i fält.  

Vi har kontrollerat över 120 000 anläggningar och byggt om tusentals. Tjänsten omfattar samtliga på marknaden förekommande fabrikat av mätutrustningar. Vi arbetar efter ett egenkontrollprogram, utför riskanalyser och ser till våra kunder får direkt tillgång till dokumentation om mätsystemet och vilka åtgärder som krävs för regelefterlevnad.  

 

 

Fjärrvärmemätning 

Revisionsbyten 

Swedac ställer krav på att fjärrvärmemätare byts ut med jämna mellanrum för att säkerställa att de mäter rätt och att konsumenter betalar för korrekt mängd energi. Våra certifierade mätarmontörer utför revisionsbyten av fjärrvärmemätare enligt Swedacs föreskrivna krav. Under vårt egenkontrollprogram utförs riskanalyser, riskobservationer och rapportering till våra kunder. 

ONE Nordic erbjuder tjänsten genom: 

  • Uppdrag utförs som en löpande tjänst åt nätägaren. 

  • Specifika och väldefinierade revisionsprojekt med milstolpar och slutgodkännande. 

  • Ansvarsområden där planering, kundkontakt, avisering, bokning och kundtjänst ingår. 

  • Som nyckelfärdiga leveranser inkluderat lagertjänster, allprov och återvinning av gamla mätare. 

  • Övriga driftrelaterade tilläggstjänster i samband med besöket. 

Vattenmätning 

Digitalisering av vattenmätning 

Utesittningstiden för en vanlig vattenmätare i svenska hushåll är 10 år. Det betyder att mätaren ska bytas ut senast efter 10 år.  Just nu pågår ett generationsskifte i Sverige från mekaniska till digitala och fjärravlästa vattenmätare med den övergripande målsättningen att minska vattenförluster. Insamlat data används för fakturering, övervakning och som stöd i läcksökningsarbetet. Vi erbjuder byten av vattenmätare i form av löpande revisionsbyten eller i form storskaliga mätarbytesprojekt i övergången till digitala mätare. 

Vi utför i samband med våra mätarbyten riskanalyser, riskobservationer och rapporterar resultatet till våra kunder. 

Swedac har rätt att utföra tillsyn över att vattenmätare i drift, som VA-huvudmännen använder, uppfyller gällande krav. 

Vilka är de vanligaste bristerna*? 

De vanligaste bristerna handlar om att: 

  • VA-huvudmannen låter vattenmätarna sitta ute längre tid än den tillåtna utesittningstiden. 

  • VA-huvudmannen inte låtit kontrollera de vattenmätare som har tagits ned. 

  • VA-huvudmannen har brister i sin dokumentation för vattenmätaren. 

Vi hjälper våra kunder att uppfylla gällande krav innan bristerna uppstår på flera sätt:  

  • Vattenmätarbyten utförs som en löpande tjänst åt VA-huvudman / vattendistributörer. 

  • Specifika och väl definierade och dokumenterade revisionsprojekt med milstolpar och slutgodkännande. 

  • Ansvarsområden där planering, kundkontakt, avisering, bokning och kundtjänst ingår. 

  • Som nyckelfärdiga leveranser inkluderat lagertjänster, allprov och återvinning av gamla mätare. 

  • Övriga driftrelaterade tilläggstjänster i samband med besöket.